Hur vet du om du pressar dig själv för hårt?

hjärnan Feb 16, 2020

Stress är en helt naturlig del av livet. Det är prestationshöjande för stunden och en väldigt effektiv skyddsmekanism. Faktum är att stress är en av anledningarna till att människan har överlevt som art (eftersom det gör att vi reagerar instinktivt på rädslor och livshotande faror). Samtidigt finns inget som är så skadligt för vår hjärna som långvarig stress. Det är lite av en paradox.

Varför blir vi stressade?

Stress är en reaktion på någon typ av fara som triggar det sympatiska nervsystemet och sätter igång olika processer för att utveckla den extra kraft som behövs (för att du ska kunna ta dig bort från den livshotande situationen). Vi människor har ett ytterst finkänsligt system för att hantera stress för att därmed klara av utmanande situationer. Men nuförtiden är det sällan livshotande situationer som skapar stress. Det kan vara en krävande situation på jobbet, en ansträngande fysisk prestation eller en påfrestande familjesits. Det som händer i dessa situationer är att dina binjurar ökar produktionen av hormonet kortisol som är det primära stresshormonet. Kortisol bidrar till att energiproduktionen kickar igång så att kroppen kan hantera den stressande situationen. Om dessa stress-situationer hade uppstått ett par gånger i veckan hade allt varit frid och fröjd. Men så är ju inte läget för de allra flesta av oss.  

Vad händer under långvarig stress?

Studier visar att höga kortisolhalter (som ett resultat av långvarig stress) har stor påverkan på hjärnan, speciellt på det område som heter Hippocampus - hjärnans centrum för bland annat inlärning och minne. Hippocampus har rikligt med receptorer för kortisol som gör att den är känslig för stressreaktioner och lätt blir överstimulerad och därmed får svårt att reglera vitala processer i kroppen. Så när vardagen till stor del består av olika situationer som skapar någon form av stress går Hippocampus på konstant högvarv.

Sömn 

Hippocampus styr även över vår dygnsrytm. Med en normal dygnsrytm är produktionen av kortisol hög på morgonen och dalar sedan under dagen för att bli som lägst under natten. Men det finns även andra hormon som spelar in och påverkar vår sömn. Det mest kända är Melatonin, även kallat vårt sömnhormon. Det stimuleras av mörker och har en motsatt kurva jämfört med kortisolet. Melatoninproduktionen är alltså låg på morgonen och hög på kvällen. När dessa hormoner samverkar optimalt har vi naturligt som mest energi på morgonen och vi känner oss sömniga på kvällen. 

Om Hippocampus lever ett “pumped upp life” kan dygnsrytmen påverkas negativt. Om du har stort stresspåslag under dagen är det lätt att också bli något av en nattuggla, eller få problem med sömnen, antingen för att du har svårt att somna eller för att du vaknar ofta under natten (eller i värsta fall både och). Det finns såklart flera orsaker till sömnproblem, men hög kortisolpåverkan på Hippocampus är en relativt vanlig åkomma hos stressade människor. 

Minne

Hippocampus är den delen av hjärnan som omvandlar korttidsminnet till långtidsminnet. Det är som vår inre bibliotekarie som är en fena på att sortera och kategorisera saker. Den information som anses oviktigt slängs bort medan mer betydelsefull information processas och övergår till långtidsminnet (dvs. sparas i biblioteket). När minnet inte fungerar som det ska till exempel på grund av stress (och dålig sömn) resulterar det i att vi har svårt att fokusera på uppgifter, blandar ihop namn och ofta glömmer saker. Är det nåt som känns igen? Då kan det vara ett tecken på att det är läge att se över vad det är som stressar dig och vad du skulle kunna göra åt det.

Tecken på att du pressar dig själv för hårt

  1. Sömn
    Du känner dig ofta trött och låg på energi
    Du känner dig inte utvilad på morgonen även om du sovit länge och ostört
    Du har svårt att somna eller vaknar på natten och har svårt att somna om
    Du har svårt att varva ner och koppla av
  2. Sinnesstämning
    Du känner dig nedstämd och orolig
    Du har lätt att stanna i negativa tankar
    Du blir lätt irriterad och får känsloutbrott
    Du känner dig överkänslig mot sinnesintryck som ljud och ljus
  3. Kroppens signaler
    Du har värk i kroppen
    Du har spänningshuvudvärk
    Du har ont i magen
    Du känner dig stel och spänd
    Du har ont i nacke, axlar, rygg
  4. Socialt
    Du väljer bort vila
    Du prioriterar bort nöjen och fritidsaktiviteter
    Du umgås inte med vänner och familj
    Du tappar lusten för sex

Om du känner att du har för mycket som stressar dig i ditt liv och att det är läge på att göra något åt situationen så finns det en hel del relativt enkla saker du kan börja med. 

>> Tips på hur du säger nej
>> Tips för att sova bättre
>> Tips för ett roligare liv

Ta hand om dig! /Nellie & Thale

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.