Jag sover 8 timmar men är ändå trött - varför?

hjärnan Feb 09, 2020

Dom allra flesta har perioder i livet då sömnen blir störd eller nedprioriterad av olika anledningar. Det kan vara småbarn som håller en vaken, examensperioder eller en bok du inte kan lägga från sig. Tyvärr är det så att det inte behövs särskilt många nätter med störd sömn förrän du känner av det påverkar dig negativt. Sömnen är en av de viktigaste processerna för kroppens återhämtning och återuppbyggnad. Men som med så många andra cykler i kroppen så går det definitivt att påverka hur väl de fungerar. 

Vad händer i kroppen när du sover dåligt?

Hjärnan är ett organ som behöver vila för att de vitala processerna ska kicka igång. Under natten pågår en mängd reparationsarbeten i kroppen, lite som en renovering inuti, ända ner på cellnivå. Avfallsprodukter och gifter transporteras bort och kopplingar i hjärnan byggs upp så att hjärnans funktion kan restaureras och utvecklas.

6 timmars sömn räcker faktiskt inte!

“Jag behöver inte sova mer än 6 timmar för att känna mig utvilad och redo att möta dagen”. Känns det igen? Faktum är att hjärna sannolikt har anpassat sig till sömnunderskottet och därför känner du dig ändå utvilad. Men hjärnan har inte fått tillräckligt med tid att återhämta sig. När du ignorerar trötthetssignalerna under lång tid tolkar hjärnan det som onödig information och ger till sist upp med att poängtera att du behöver sova mer. Hur mycket behöver en då sova för att ge hjärnan tillräckligt mycket tid att fräscha upp sig? Ja, detta tvistar de lärde om. Om man ska ge en väldigt enkel riktlinje så kan du tänka att en tredjedel av dygnet bör tillägnas sömn dvs. 24/3 = 8 timmar. Mindblowing va?!? 

Jag sover 8 timmar men är ändå trött

Självklart handlar det inte bara om kvantitet utan även om kvaliteten på sömnen. En sak är att du behöver tillräckligt många timmars sömn men det handlar också om hur djupt du sover. Under en natt går man igenom ett flertal sömncykler. Varje cykel består av ett antal faser men det är först i den 5:e och djupaste fasen som du återhämtar dig allra bäst. Om din sömnkvalitet är dålig för att du till exempel vaknar ofta under natten så kan du fortfarande känna dig trött trots att du sovit “rätt” antal timmar.

5 tips för att sova bättre

Nedsatt sömnkvalitet och därmed återhämtning säker prestationsförmågan och kroppen blir mer sårbar och känslig för smärta, stress och andra besvär du redan dras med. Så här kommer några tips på vad du kan göra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för din sömn och nattliga renovering.

  1. Skapa fasta rutiner
    Lägg dig samma tid varje dag, helst även på helgen
  2. Låt solen gå ner
    Dämpa belysningen och undvik blått ljus från skärmar
  3. Preppa sovrummet
    Låt det vara mörkt, tyst och svalt
  4. Chilla och varva ner
    Lyssna på en meditation eller gör en lugnande andningsövning
  5. Sov tillräckligt många timmar
    Det börjar kanske bli tjatigt, men det är värt att upprepas

Inget revolutionerande, vi vet. Men vi är rätt säkra på att det finns ett par punkter som kanske har “glömts bort”.

Sov gott! /Nellie & Thale

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.