Karantäntiden - hur påverkas kroppen?

levalivet Apr 15, 2020

Att vara i karantän, isolerade eller mer stillasittande i allmänhet påverkar kroppen på olika sätt, tyvärr mest negativt. Vardagen blir upp-och-nervänd när en jobbar hemma, det har vi nog alla fått erfara (i mer eller mindre grad såklart). Att bli tvingad att jobba hemifrån eller bara hålla sig för sig själv gör något med kroppen, både på det psykiska och fysiska planet.

Negativa känslor som oro, rädsla och nedstämdhet ger kroppen ökad stresspåslag och det dröjer inte länge förrän fysiska symptom ger sig till känna. Det kan vara stelhet i nacken, ont i handleden och/eller underarmen, stramhet i baksida lår, smärta i ländryggen etc. Ja, problemen kan poppa upp lite var som helst i kroppen. Det är inte heller ovanligt att gamla skador börjar spöka igen, sådana som du trodde att du redan blivit kvitt för gott.

En del handlar såklart om ergonomin som sannolikt skiljer sig en hel del på hemmakontoret vs. “vanliga” kontoret/arbetsplatsen. IKEA har ökat sin försäljning av kontorsmöbler den senaste månaden så många har kanske tagit tag i det där hemmakontoret som varit planerat ett tag… Det kan självklart hjälpa att se till att ha en bra arbetsställning, även om din vanliga inredning säkert funkar rätt bra den också. Det viktigaste är att inte fastna i en och samma ställning oavsett om det är i soffan, vid skrivbordet eller någon annan stans. Varje gång du ändrar ställning får kroppen både lite stretch och muskelaktivering och blodcirkulationen ökar. Det är toppen både för kroppen och knoppen!

Det kan också vara så att du förmodligen rör dig mindre generellt eftersom du missar stora delar av den vardagsmotion du får en vanlig dag på jobbet. Alla små tillfällen du rör på dig under en dag blir ackumulerat en hel del minuter. Nu behöver du alltså medvetet förflytta dig för att inte bli helt försoffad. En eller helst flera promenader per dag gör gott för hela kroppen. Optimalt är att fördela dem jämnt över arbetsdagen för att se till att hålla igång cirkulationen och skapa de där pauserna du vet att du behöver. Vi här i Sverige har turen att kunna gå ut som vi vill, använd den möjligheten! I andra länder där de sitter inlåsta tittar de på oss med stor avundsjuka. Det enda de längtar efter är att få komma ut. Även om du är i karantän eller har milda symtom kan du gå ut en runda, så länge du inte träffar massa folk på vägen.

Förutom att du såklart vill undvika att ha ont någonstans så finns det ännu en anledning att se till att anstränga sig och vara lite förebyggande. I dagsläget kan det vara svårt att få hjälp av terapeuter som kanske har stängt sina kliniker på oviss tid framöver. Så innan du drar på sig ett ryggskott eller en nackspärr, ta ansvar för ditt fysiska «jag» och prioriterar de små stunderna med rörelse. Det kommer göra skillnad.

 Ha en rörligare dag! /Nellie & Thale

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.