Mental styrka, något alla bör bli bättre på.

känslor May 17, 2020

All utveckling startar inuti dig själv. Vem är du? Vem vill du vara? För att påverka ditt eget liv och världen omkring dig så behöver du börja med dig själv och det som finns inom dig.

Grunden till mental styrka handlar om avslappning och att stärka dig själv inifrån. Mental träning hjälper dig att sätta mål, föreställa dig att du du lyckas uppnå dem och att prioritera tid för återhämtning, reflektion och utvärdering. Mental träning är ett verktyg för att du ska må, fungera och prestera bättre (och smartare).

En av de viktigaste delarna i mental träning handlar om att slappna av. Att skapa ett lugn både i kroppen och sinnet för att kunna lyssna och känna inåt. Självklart finns det en mängd olika sätt som kan hjälpa en att slappna av. Lyssna på musik, spela musik, läsa eller lyssna på en bok, promenera, dofta på något som tilltalar dig, sex, ett bad, laga mat, vandra i skogen etc. Vad funkar för dig? Vad ger dig återhämtning?

Mental styrka handlar om att kunna behålla lugnet och fokus i alla situationer, oavsett vad som händer. Att träna sin mentala styrka är att träna sig på att hantera allt som livet bjuder på; motgångar, framgångar och allt däremellan. Mental träning innebär att skapa medvetenhet kring hur läget är just nu, visualisera hur du vill att det ska vara och börja rörelsen framåt i den riktning du önskar och behöver.

Optimism är kärnan i den mentala styrkan. En optimistisk person väljer att ta vara på det bästa hos sig själv, hos andra och från varje situation. Det är en person som väljer att betona det positiva. Ingen kan helt undvika misslyckande, frustration och nederlag. När du kan tänka optimistiskt kan du fortsätta framåt i den riktning du satt ut för dig själv även när du stöter på hinder längs vägen. En optimist har styrkan och drivkraften inom sig att fortsätta framåt mot sina mål och drömmar trots motgångar och nederlag.

Så här blir du mer optimistisk:

  1. Sätt upp realistiska mål och kämpa mot dem
  2. Lär av dina misstag - optimister vet att det enda misslyckandet är att sluta försöka
  3. Var ärlig mot dig själv
  4. Erkänn när du har eller gjort något fel 
  5. Inse att ingen är bättre eller sämre än någon annan - jämför dig inte med andra
  6. Acceptera andra människor som de är
  7. Ta hand om dig själv

Styrk dig själv  /Nellie & Thale

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.